De MilieuKlachtenCentrale: een kijkje achter de schermen

Geuroverlast, geluidhinder, incidenten bij bedrijven, ze houden zich niet aan kantoortijden. Inwoners die overlast hebben van bedrijven of bedrijven waar zich een ongewoon voorval voordoet, kunnen dit 24 uur per dag melden bij de milieuklachtencentrale. Daarachter staan twee teams klaar – regio Midden en regio West – om zo nodig de klacht direct te onderzoeken en als het kan de oorzaak weg te nemen. Een impressie van het klachtenwerk.

Het is een vrijdag in september. Op pad met klachtenmedewerker Cock Molenaar. Het festivalseizoen met muziekevenementen en vuurwerk is achter de rug. Ook de warme zomeravonden zijn voorbij en iedereen zit weer binnen achter de tv, ramen en deur dicht, waardoor geur en geluid minder tot de mensen doordringen. Dat scheelt.

“Sorry, ik schoot uit mijn slof”

Op het industrieterrein Moerdijk rijdt Cock een extra rondje. Dat doet hij meestal als hij er toch voor een melding is. “Dat zou ik overal wel willen, maar daar is eenvoudig de tijd en het geld niet voor. Industrieterrein Moerdijk is echter een aandachtsgebied en we rijden volgens afspraak met de gemeente ook op elke klacht uit. Bij andere gemeenten is de afspraak om bij drie klachten per uur of vijf over een dag op onderzoek uit te gaan. Uitgezonderd horecaoverlast. Daar gaan we altijd direct op af.”

Het is belangrijk om ongerustheid bij iemand zo snel mogelijk weg te nemen

Als we rechtsaf slaan ziet Cock iets tussen twee gebouwen door. Rook. Is dat geen tankwagen? Even kijken. We rijden door naar het bedrijf, maar net als hij linksaf het terrein op wil draaien, doemen er in de achteruitkijkspiegel twee brandweerwagens op. BRANDWEER OEFENING valt er op de wagens te lezen. Niks aan de hand dus. Wel even doorgeven aan de toezichthouder, zodat die ervan op de hoogte is.

Dan gaat de telefoon. Cock zoekt een plek om te parkeren en neemt op. Een klager uit een andere gemeente, die begint met excuses aan te bieden. “Ik schoot de vorige keer wat uit mijn slof. Dat was niet netjes van me.” En of Cock al iets weet over de afhandeling van zijn klacht. De klacht is al ruim twee maanden oud, blijkt, maar de oorzaak duurt nog steeds voort. Naast de woning van de klager heeft een bedrijf een grote dieselgenerator geplaatst. “Alsof er continu een zware vrachtwagen voor je deur staat te draaien”, omschrijft de klager het. Continu stank en herrie. Zijn kinderen klagen in toenemende mate over hoofdpijn. “Waarom gebeurt er niks? Bij wie moet ik zijn?”

Lees het hele verhaal in het tweede nummer van ons magazine OMWB [in beeld].