"De tv kan weer wat zachter"
Een tractor die met een lege kar over de klinkers dendert. Iedereen kan zich daarvan het lawaai wel voorstellen. Voor de bewoners van de Zundertseweg in Roosendaal is dat inmiddels verleden tijd. Klinkers maakten daar plaats voor geluidsreducerend asfalt. “Een wereld van verschil”.
Decennia terug was het gebied rondom de Zundertseweg rustig buitengebied. Maar de stad breidde zich uit: er kwam een wijk bij en in het gebied aan de rand van Roosendaal groeide het aantal landbouwbedrijven. Het gevolg: steeds meer woon-, werk- en landbouwverkeer. Bovendien veel fietsverkeer van scholier en ‘loopverkeer’ van hardlopers.
Annelies woont al dertien jaar aan de Zundertseweg. Elke dag passeren een paar duizend voertuigen haar huis. “En dat hoor je”, vertelt ze. “Dat kwam vooral door het wegdek: klinkers maken heel wat herrie. Als daar een landbouwvoertuig overheen rijdt, hoor je dat meters verderop nog. Nog maar te zwijgen over de trillingen in de woonkamer. En wij zijn niet de enige. De hele straat heeft er al jaren last van.”
“Niet te vergelijken”
Inmiddels zijn die tijden voorbij. Annelies kijkt vanuit haar woonkamer uit over strak geasfalteerd wegdek. Dat een stuk ‘stiller’ is. “Het is echt een wereld van verschil”, vertelt ze vrolijk. “Natuurlijk hoor je de auto’s nog wel, maar het is niet te vergelijken met de situatie ervoor.”
In 2017 is de hele Zundertseweg gereconstrueerd. Dat stond eigenlijk pas op de planning voor 2021, maar na aandringen van omwonenden besloot de gemeente dit naar voren te halen. Annelies: “De gemeente was al langer op de hoogte van onze geluidsoverlast, maar de weg werd nog niet vernieuwd. Toen de gemeente aan onze weg een woonlocatie voor gehandicapten wilde bouwen, zagen wij een opening tot een gesprek en een oplossing voor ons geluidprobleem. Wij als bewoners hebben krachten gebundeld met bewonersplatform Kortendijk en hebben bezwaar gemaakt.”
Na veel constructieve gesprekken met de bewoners en uitgebreid vooronderzoek besloot de gemeente de reconstructie naar voren te halen. “Als we toch de weg openbreken om het wegdek te vernieuwen, dan is het wel zo efficiënt om de hele reconstructie meteen door te voeren”, vertelt Leo van den Bulck, wegbeheerder bij de gemeente. “We hebben de capaciteit van de riolering verbeterd, fietspaden verder van de rijbaan afgelegd zodat een veiligere situatie ontstaat en openbare verlichting vernieuwd.”
Steenmastiekasfalt
De meeste winst is echter wel behaald met het ‘paradepaardje’ van het project: het vervangen van de klinkers, door geluidsreducerend steenmastiekasfalt. Hoeveel winst is behaald, dat weet de gemeente tot op de decibel nauwkeurig. Want er zijn zowel in de oude als de nieuwe situatie geluidsmetingen gedaan. “Dat vonden wij heel belangrijk”, aldus Arjan Buijsen, projectleider van de reconstructie. “Zonder nulmeting weet je niet welk resultaat je behaald hebt.”
Lees het hele verhaal in de derde editie van ons digitale magazine OMWB [in beeld].