Overlast? Meld een milieuklacht

Als inwoner van Noord-Brabant kunt u ons helpen uw leefomgeving veilig en schoon te houden. Heeft u overlast van een bedrijf? Of ziet u dat er iets mis is op milieugebied? Doe dan een melding bij de MilieuKlachtenCentrale.

image

Ervaart u overlast van geur, geluid, trillingen of stof van bedrijven in de buurt? Constateert u bodem-, lucht- of waterverontreiniging? Ziet u een afvaldumping buiten de bebouwde kom? Heeft u vragen over de kwaliteit van het zwemwater? Meld het bij de MilieuKlachtenCentrale. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. De omgevingsdienst kan dan ter plaatse onderzoek doen naar de oorzaak en de gevolgen.

Lopende meldingen

Het kan zo zijn dat er een incident heeft plaatsgevonden dat de overlast veroorzaakt. Bekijk de lopende milieuklachten.

Spoed?

Dan kunt u een telefonische melding doen via 073-681 2821*

Geen spoed?

Dan kunt u het best uw melding of klacht doorgeven via het online meldingsformulier van de MilieuKlachtenCentrale.

Zwemwater

Heeft u een klacht of mededeling over zwemmen in buitenwater? Of wilt u weten waar het wel en niet veilig is? Kijk dan op de website over zwemwater en neem contact op met de zwemwatertelefoon.

Met welke meldingen kan ik niet terecht?

De MilieuKlachtenCentrale is bedoeld voor meldingen over het milieu en zwemwater. Voor de volgende klachten verwijzen we u door naar de volgende instanties:

  • hondenpoep > de gemeente
  • vuilniszakken > de gemeente
  • zwerfvuil > de gemeente
  • ongedierte > de gemeente
  • groenonderhoud > de gemeente
  • verkeersoverlast > de gemeente
  • verontreiniging van oppervlaktewater > het Waterschap of Rijkswaterstaat
  • legen van de kliko > de gemeente
  • overlast van open haarden of vuurkorven > de gemeente
  • sluitingstijden van horeca > de gemeente
  • openbare orde en overlast van hangjongeren > de politie

U kunt voor deze meldingen ook de app Buiten Beter gebruiken, waarmee u meteen op de plek waar u een probleem signaleert een melding kan doen bij de gemeente.

*Telefonisch meldingen buiten kantoortijden worden niet altijd als spoedmeldingen behandeld. Dit hangt af van de afspraken die uw gemeente heeft gemaakt met de OMWB.

Een kijkje achter de schermen bij de Klachtendienst.: "Geluidshinder of stankoverlast houden zich niet aan kantoortijden"